Communicatiebeleid baseren op relevante positionering

Ik las laatst een blog waarin een collega stelde dat marketeers de wortels van hun merk altijd hebben verhuld achter een ‘gewenst imago’. Dat marketeers is geleerd een imago te bedenken en dat vervolgens met de juiste inzet van marketinginstrumenten in te vullen en op te bouwen. Ik begrijp wat hij bedoelt en deel zijn mening dat veel positioneringen van bedrijven – en dus ook merken – zijn bedacht. Maar we lopen hier tegen het feit aan dat er een merkidentiteit én een merkimago is. Een merkidentiteit ontstaat door de ontwikkeling, invulling en uitwerking van het beleid. Hopelijk gebaseerd op een relevante, vooraf bepaalde positionering, want dat hoort de basis te zijn waarop het communicatiebeleid is gebaseerd.
Het imago ligt in handen van je afnemers, je consumenten: wat vinden mensen van je, hoe denkt de doelgroep over je, wat verwachten ze van jou. Goed communiceren betekent dat je merkidentiteit en merkimago in overeenstemming met elkaar brengt. En dat valt niet mee, als je zo om je heen kijkt.

Positioneren begint met luisteren
Een positionering baseer je niet op de uitkomst van onderzoekskwadranten of tabellen. Dergelijke tabellen zijn gebaseerd op de fictie dat mensen kuddedieren zijn met eenduidig gedrag. Een positionering baseer je ook niet op… lees meer