Media-onderzoeken preken voor eigen parochie, terwijl u wilt weten wat voor u de beste mediamix is

27 Mei publiceerde SPOT de resultaten van haar onderzoek naar effectiviteit van mediatypen. Omdat SPOT de belangen behartigt van televisie-exploitantanten is het niet verbazingwekkend dat hun conclusie is dat televisie het hoogste rendement geeft in vergelijking met print, radio, online en buitenreclame. Gelukkig volgden niet veel later onderzoeken van buitenreclame, online via Google, wat bij Facebook een reactie onlokte… en het is weer bijna tijd dat tv weer aan de beurt is, enzovoort
De vraag is of u op al deze onderzoeksresultaten zit te wachten? Want in plaats van dat de resultaten van deze onderzoeken u helpen bij het vormen van uw beleid en het inzetten van de juiste mediamix, scheppen ze eerder verwarring. Want laten we eerlijk zijn; wat hebt u aan onderzoeken die geen inzicht geven op de werkelijke effecten. En dan bedoel ik het resultaat van hun inzet op uw afzet of op de imago effecten van uw merk? Niet zo veel. Dat blijven indicaties. Terwijl u eigenlijk alleen maar wilt weten wat voor u het beste werkt! Met welke mediamix u het beste resultaat behaalt.

Wat is het effect van uw mediamix?
mediamixHet is natuurlijk logisch dat de exploitanten en hun direct betrokkenen preken voor eigen parochie, maar daarmee gaan ze voorbij aan de vraag die er ligt bij hun doelgroep. De inmiddels wanhopige brandmanager, de gedreven marketing manager of welke titel ze ook hebben. Die willen weten wat het effect van zijn of haar mediamix is. En hoe die mogelijk te optimaliseren is. Die reclame-euro willen ze optimaal besteden. Dan moet je dat ook aantonen. Maar helaas hoor ik nog te vaak, ‘Maar ja, dat is niet te meten.’ Om vervolgens gemakshalve de resultaten van deze onderzoeken maar te laten voor wat het is. En met een groot onderbuikgevoel zelf een mediamix samen te stellen die hopelijk scoort. En als het dan al werkt, weten we niet eens welk medium het meeste effect op het resultaat heeft gehad.
Onder het mom van ‘never change a winning team’ wordt vervolgens deze mediamix jaar in, jaar uit met minimale aanpassingen toegepast. Niet wetende dat echt een fors deel van het budget niet optimaal besteed wordt. Jammer. Want het kan echt beter. Het is namelijk wel te meten. Maar dan moet je een valide instrument hebben dat onafhankelijk is van welk mediumtype dan ook. De door ons gebruikte en beproefde Brand Media Optimizer is zo’n instrument. Die wordt 100 procent tailor made voor u ingericht en is zeer betaalbaar. De resultaten bij de bedrijven die er mee werken zijn verbluffend. Het rendement van hun mediamix verbetert met 8% tot soms wel 30%.
De Brand Media Optimizer wordt 100% tailor made voor u ingericht en is zeer betaalbaar.
Binnen de Brand Media Optimizer krijgt u wél uitsluitsel over het rendement van uw mediamix. U krijgt inzicht in de correlatie tussen communicatie- en mediabeleid en de gerealiseerde afzet, imagofactoren en andere belangrijke kpi’s. U krijgt de cijfers waar u echt op zit te wachten. Onze cases variëren van fast moving consumer goods tot de toeristische branche en van de automotive markt tot fashion. En elke keer brengen we optimalisaties aan op basis van harde cijfers.
Nu hoor ik u zeggen, ‘dit is ook preken voor eigen parochie’. En dan hebt u helemaal gelijk, maar met dit verschil, dat wij onderzoeksresultaten ophoesten die u niet schouderophalend naast u neerlegt, maar waarmee u inzicht in uw eigen cijfers krijgt. En dat u vanaf nu weet aan welke knoppen u moet draaien om uw mediabudget optimaal te benutten.
Lees er meer over de Brand Media Optimizer op onze website. Wilt u een persoonlijke toelichting op de werking van de Brand Media Optimizer, mail dan voor een afspraak. Hebt u interesse in deelname in een kennissessie met andere brandmanagers mail dan ook even.

Kijk hier voor een vergelijkbare tool en de ervaringen van gebruikers. Deze tool is ook door een van onze medewerkers ontwikkeld.