Positioneren

Een goed begin is het halve merk

Positioneren

Wij hebben de afgelopen 30 jaren ervaren dat een goed begin het halve merk is. Besteed daarom allereerst aandacht aan het ontwikkelen van de juiste positionering van uw merk. Een succesvolle positionering is gebaseerd op relevante en onderscheidende beleidsaspecten en waarden. Relevant voor uw organisatie of merk én relevant voor uw doelgroep.

Een positionering die naadloos bij uw merk past, die verzin je niet, nee die is er gewoon. Die zit namelijk al in de gedachten van mensen. Niet in moeilijke woorden of holle frasen, maar in gewone mensentaal. En dat halen we voor u boven water. Zo helpen we u op weg naar een sterk merk.

‘Een goede positionering voelt vertrouwd’

Branding oplossingen
“Branding”, zo’n vakterm waar eigenlijk niemand meer bij nadenkt wat de betekenis is. Vrij vertaald is het volgens ons ‘het opbouwen van een eigen identiteit voor een product, dienst of bedrijf’.

Dat doet u omdat u overtuigd bent van de meerwaarde van een merk. En gelijk hebt u. Kijk om u heen en u ziet legio voorbeelden van merken die op instrumenteel niveau vergelijkbaar zijn met andere merken, maar waarvoor mensen bereid zijn om meer te betalen. Frappant is dat die meerwaarde door die mensen zelf aan die merken wordt toebedeeld. Het komt niet van de merken, het komt uit de mensen. Wij helpen u de meest kansrijke merkwaarde te vinden en daarmee meerwaarde te realiseren. 

Het is geen hogere wiskunde, geen glazen-bol-gedoe. Het is nuchter nadenken over wat er bij uw doelgroep speelt. Inleven, daar gaat het om. Mensen begrijpen.

We hebben het niet over containerbegrippen zoals ‘betrouwbaar, klantgericht, eerlijk, vooruitstrevend, innovatief’ enzovoort. Dit zijn prima begrippen voor uw bedrijfsbeleid, maar u bent hiermee niet onderscheidend. Echte merkwaarden liggen op een hoger niveau. En tegelijkertijd liggen ze heel dichtbij. Het gaat er namelijk altijd om hoe mensen uw merk ervaren en beleven. Hun perceptie is het enige dat telt. Daarom moet een goede, relevante positionering vertrouwd voelen.

Uw positionering is maatwerk
Uw positionering moet naadloos bij uw bedrijf, uw merk en medewerkers passen. Als die zich herkennen in de positionering, gaan ze hem uitdragen. Daarom betrekken we uw mensen bij het proces. Op basis van interne informatie, de marktinformatie en de Positioneringscan© realiseert u meerwaarde.

Positioneringscan©
Op basis van zo’n 30 jaar kwalitatief marktonderzoek en een uitgebreide studie naar het denken over waarden binnen de marketingcommunicatie, hebben we een heel praktische tool ontwikkeld; de Positionerinscan©. In dit praktische hulpmiddel zijn beleidsaspecten vertaald in ‘gewone-mensentaal’ en zijn abstracte merkwaarden – eindwaarden zoals wij ze noemen – verwoord in gangbaar en begrijpelijk taalgebruik. Voor elke markt en elk merk is het maatwerk.

Positionering als motor voor creatie
Een heldere en relevante positionering is geen creatieve dwangbuis. Integendeel. Het geeft richting en het biedt kansen voor bovengemiddeld en opvallend werk. Het onderscheidt de bekende “ideetjes” van echte concepten. Daardoor leidt een goede positionering tot werk dat werkt. Mail gerust als u meer wilt weten.