Recent verscheen er weer zo’n cartoon van Tom Fishburne die de vinger ongenadig op de zere plek legt. Bekijk hem hieronder even aandachtig.
Het schets de situatie zoals die zich in de dagelijkse praktijk van vele bedrijven voordoet. Elke silo bevat op zich waardevolle data, maar alleen in combinatie met elkaar ontstaat er inzicht in de effectiviteit van de marketingcommunicatie-mix. Helaas ontbreekt die combinatie in heel veel gevallen en is de onderlinge afstemming vaak ver te zoeken. Met als resultaat dat er hard, maar vooral langs elkaar wordt gewerkt.
Overall-inzicht
Overigens heb ik nog wel een puntje van kritiek op de cartoon: enkele “traditionele” silo’s worden niet vermeld: TV, Radio, Out-Of-Home, Print. Voeg ze toe – stuk voor stuk zijn ze behoorlijk van invloed – en de chaos wordt nog eens fors verhoogd. Dus het resultaat blijft dan nog hetzelfde; iedereen is druk bezig in het eigen straatje, maar het essentiële overall-inzicht is ver te zoeken.
Meer kanalen toevoegen?
Dan nog iets anders: eigenlijk is het gezien de bovenstaande constatering vragen om moeilijkheden, maar in de praktijk is al vele malen aangetoond dat een bredere mediamix – dus met meer verschillende kanalen – een beter resultaat oplevert. Zodra je dat zou doen moet je eigenlijk ook de volgende stap nemen. Bijvoorbeeld als je online en digital kanalen tegen hun maximale effect aan lopen en nog meer inzet (= budget) geen substantiële verbeteringen oplevert. Dan moet je toch eens kijken naar de meer “upper funnel” gerichte kanalen zoals radio, tv of YouTube. Dit kan de ROI van je media-inspanningen aanzienlijk verbeteren. Recent verscheen er een onderzoek van WARC in samenwerking met Google en Nielsen dat dieper op deze materie ingaat. Mail ons hier voor onze samenvatting.
Dan moet je wel meten!
Goed, dan heb je de silo’s afgebroken en een – mogelijk – ideale mediamix gecreëerd, maar dan wil je wel weten of dat het inderdaad werkt. En laat je nou net niet dat vereiste budget van 60k tot misschien wel 100k of meer beschikbaar hebben om een fantastisch Marketing Mix Model (MMM) voor jouw merk op te tuigen. Geen nood!
Want voor minder dan 20k heb je een Brand Media Optimizer methodiek met 2 jaar backdata analyse èn 1 jaar “on going” follow up. Waarbij de ervaring leert dat dit een verbetering van het rendement van de marketingmix in relatie tot gedrag (vaak sales) oplevert van minimaal 5% tot zelfs 30%. Vrijwel altijd eerst in de vorm van minder uitgaven door een betere planning, spreiding en frequentie van de media-inzet en daarna door een toegenomen effectiviteit van de ingezette middelen (en dus ingezette euro’s).
Meer weten over deze methodiek? Mail dan voor een persoonlijke toelichting.