Kuypers van Kouteren

Discussiëren over “Attentive reach” is goed, er iets mee doen is beter

Lumen, het Ehrenberg-Bass instituut, System1, Warc, Marketing Week en ga zo maar door: het zijn niet de eerste de besten die zich bezig houden met Attentive Reach. Het belang van échte actieve aandacht voor je reclameboodschap wordt stap voor stap duidelijker en beter in beeld gebracht. Maar vooralsnog gaat het om onderzoeken en cases met – vooral – grote, gerenommeerde merken en duizelingwekkende budgetten. Niet voor ieder merk weggelegd, maar wel voor elk merk nuttig om te volgen en het eigen beleid op basis hiervan te beoordelen en waar nodig bij te sturen.

Werkelijk actief bereik
Want niets let je om – als marketeer – nieuwsgierig te zijn naar boodschapbereik en zo de stap van het gangbare “bereik” van jouw reclameboodschap naar echte aandacht te maken. Zonder daarbij extreme bedragen voor onderzoek naar de laatste tienden achter de komma voor neer te tellen. Nee, je kunt dit week in week uit in de praktijk brengen, waarbij je continue ervaringen op doet en lessen leert die specifiek voor jouw merk gelden. Dan is alleen de vraag nog: Hoe dan?

Realistisch
Met de Brand Media Optimizer! Deze wetenschappelijk geaccrediteerde methode heeft zich  in de praktijk al ruimschoots heeft bewezen. Van begin af aan en dus al bij de eerste cases is rekening gehouden met een realistische (af)waardering van het bruto bereik van alle mogelijke kanalen. Variërend van de klassieke radio- en tv-zenders tot social kanalen, van print tot digital, van billboards tot sponsoring en van P.R. tot instore promoties.

Effect op gedragingen en gedrag
Met de methode heb je voortdurend vinger aan de pols als het gaat om de effecten van de totale media-inzet. Je ontdekt de cross-mediale effecten van de verschillende kanalen en mediatypen, je brengt de effecten in beeld van jouw mediamix op gedragingen zoals websitebezoek, store traffic, activiteiten op de socials en zelfs de invloed op de ontwikkeling van merkbekendheid en imago kun je in de methode onderbrengen. Maar minstens zo belangrijk je krijgt het effect van je media-inzet op werkelijk gedrag (vaak sales) in beeld.

De Brand Media Optimizer is een zeer praktische en betaalbare vorm van marketing mix modelling. Op basis van recente publicaties scherpen we continu onze kennis aan en passen de gevonden resultaten toe in de waarderingsmethoden. Maar je slaat die kennis niet meer passief op. Integendeel, je gebruikt hem actief! Succes gegarandeerd want de methode levert een verbetering van het rendement van je marketingcommunicatie-inspanningen op van 5 tot zelf 30%!