Vrijwel elk bedrijf heeft inmiddels – aangespoord door de crisis – zo ongeveer alle kostenposten onder de loep genomen. In eerste paniek zijn de marketing-communicatie uitgaven teruggeschroefd (dat gaat lekker snel en de gevolgen komen toch pas één of twee nieuwe brandmanagers later) en productietrajecten zijn Lean gemaakt (al dan niet met structureel effect, wat vaak nog maar de vraag is). Natuurlijk zijn de overheads teruggebracht tot het absolute minimum of zelfs daaronder, leveranciers zijn aan bod gekomen en hebben het beetje vet wat ze nog hadden al lang ingeleverd en nu … Ja, wat nu eigenlijk?
Positioneren
Helaas wordt er veel te weinig bij stil gestaan dat goed positioneren ook bespaart. Als je weet wat je wilt – oftewel goed positioneert – voorkom je dat er aandacht, tijd en budget naar niet-relevante zaken gaat. En dat bespaart veel! Hoe vaak gebeurt het niet dat bedrijven veel geld uitgeven aan marketing- en communicatie-acties die later toch niet aan de verwachtingen voldoen. En onder het mom van “niet geschoten is altijd mis” wordt er na de zoveelste mislukking weer tijd en geld geïnvesteerd in de volgende “nieuwe kans”. Dit soort verspillingen is voorbij zodra er sprake is van een duidelijke positionering.
Denk dus eerst goed na over de manier waarop je het bedrijf of het merk op een relevante manier in de markt wilt zetten. Welke associaties wil je oproepen? Welke eindwaarden zijn relevant binnen je doelgroep? Welke eindwaarden worden al geclaimd door de concurrentie? En welke waarde past goed bij het bedrijf of merk. Dan is budgetallocatie een stuk eenvoudiger en voorkom je nutteloze, niet-positionerende en budgetrovende activiteiten.
Kortom, wil je besparen op het marketingbudget en wil je dit budget effectiever besteden, neem dan de moeite om eenmalig scherp en fundamenteel te positioneren. Leg de positionering vast op directieniveau en draag die vervolgens jarenlang op een consistente en creatieve manier uit via een scala aan beschikbare middelen. Een praktisch hulpmiddel om tot een onderscheidende en relevante positionering te komen, is onze Positioneringsscan-online. Meer weten over merken, positioneren, marketing, communicatie én besparingen? Neem dan per email contact met mij op.