Relevant positioneren of een dagelijkse boete?

Ik heb de afgelopen tijd met tal van mensen gesproken over positioneren. Het is verrassend hoe verschillend er over dit onderwerp wordt gedacht. Een Positioneren of boetemarktonderzoeker suggereerde dat het voor elk merk verplicht moest zijn om eerst goed na te denken over de positionering van zijn merk. Hij stelde zelfs een EU-boete voor als hier niet aan werd voldaan, want het voorkwam volgens hem heel veel desinvesteringen.

Een pure sales manager verraste mij met zijn uitspraak dat je kunt besparen op je sales team als je de positionering van je merk goed voor elkaar hebt. Dat is toch een uitspraak die je niet zo snel hoort van iemand uit de verkoop. Maar de man heeft het volgens mij wel bij het rechte eind. Maar dan heb ik het wel over relevant positioneren. En niet iets bedenken vanachter je bureau. Want het gaat om Relevantie, inderdaad met een hoofdletter R!
De essentie van ons werk (positioneren) is dat we inventariseren wat een consument belangrijk vindt in haar keuze voor een merk. Dat varieert van basale fysieke eigenschappen als de smaak, de prijs en de distributie. Maar juist op dat vlak is tegenwoordig steeds minder onderscheid te maken. En als je het al hebt, duurt het niet lang of een concurrent heeft je al geïmiteerd. Research en development blijft noodzakelijk, maar je kunt niet lang genieten van het tijdelijke verschil dat je maakt. Andere factoren die de keus voor een merk bepalen spelen op de achtergrond mee. Onbewust, maar heel bepalend zo blijkt vaak. Als we dan in beeld hebben wat de consument beweegt om te kiezen voor een merk moet je als marketeer jezelf afvragen met welke van deze relevante factoren jij je inderdaad kunt onderscheiden. Wat past bij je bedrijfscultuur? Of waar maak je duidelijk het verschil ten opzichte van je concurrent? Hoe dan ook, het gaat om de relevantie die bij consumenten leeft en niet wat u bedenkt achter uw bureau.

Positioneren of boete?
Alles overdenkend ben ik van mening dat de sales manager het zeker bij het rechte eind had met zijn uitspraak dat een relevante positionering helpt om makkelijker te verkopen. Of we er een EU-boete op moeten zetten als u het niet doet, gaat me wat te ver. Maar het zal u inmiddels duidelijk zijn dat u een dief van eigen portemonnee bent als u niet de tijd neemt om goed en relevant te positioneren. Dus u legt uzelf die boete op. Elke dag opnieuw. Dat loopt dus aardig op. Het is aan u of u kiest voor de zelfopgelegde boete of dat u dagelijks profiteert van een éénmalige investering in een relevante positionering.
Lees hier meer over onze praktische positioneringsmonitor die gebaseerd is op jarenlang kwalitatief onderzoek.