NPO-discussie over non-merken

Hilversum maakt bekend dat de televisie- en radiozenders wijzigen van naam naar NPO. Prompt ontstaat er een forse discussie in het land; niet onder de kijkers, die interesseert  NPO-logohet – botweg gezegd – geen lor! Nee, het zijn de incrowd-deskundigen die vanuit merk- en “branding”-overwegingen over elkaar heen buitelen. Hierbij loopt de hypocrisie overigens hoog op. Want wat voor commentaar je er ook op zou hebben, het zou voor je eigen design-, communicatie-, PR- of reclamebureau een leuke opdracht zijn. Niemand zou hem geweigerd hebben, toch? Maar dat terzijde.

De tweede horde hyena’s zijn politici; want het klinkt geweldig stoer om te roepen dat dit de belastingbetaler weer hééél veel geld gaat kosten. Natuurlijk is anderhalf tot twee ton een leuk bedrag, maar met zo’n 10.000.000 belastingbetalers praten we over 2 cent per kop. De politieke discussie hierover heeft aan tijd en geld voor lobbyisten enpon adviseurs ongetwijfeld al een veelvoud van dit bedrag gekost. Maar het profileert wel lekker!

Hoe dan ook, het is een non-discussie over non-merken. Misschien past dat dan wel weer bij elkaar.

Het is onbegrijpelijk dat men nog steeds niet inziet dat vrijwel geen enkele radio- of televisiezender een merk is! Het zijn distributiekanalen van merken; mensen kijken naar GTST, De Wereld Draait Door, Hart van Nederland of Studio Sport. Dat zijn de merken!

Stelt u zich het onmogelijke voor; Studio Sport is vanaf morgen in exact hetzelfde format te zien bij SBS6.  Geloof mij, de kijkers zullen en masse overschakelen naar SBS6. Door de diversiteit aan programma’s zullen zenders er nooit in slagen om zich te ontwikkelen tot een echt, helder en relevant merk. Het blijven naampjes en logootjes. De programma’s en de presentatoren zijn de merken.

Dit ligt anders voor zenders als National Geographic, Sport1 en 24Kitchen. Die zijn eenduidig en geven verdieping aan één helder thema (dat heet trouwens positioneren!). Daarmee hebben ze potentie om zich te ontwikkelen tot een sterk en helder merk met binding met een specifieke kijkersdoelgroep.

De namen Nederland 1, 2 of 3 en Radio 1,2,3FM en zo hebben door hun lange geschiedenis wel (h)erkenning opgebouwd, maar er is maar zelden sprake van echte merkassociatie. Natuurlijk wordt dit met de verandering naar NPO niet beter. Want de naam NPO conformeert zich aan namen als RTL en SBS en het is maar de vraag of dit slim is. Nog meer uniformiteit en het “Nederland-gevoel” (van ons allemaal) is minder nadrukkelijk aanwezig. Maar goed, geen kijker of luisteraar die er zich druk over zal maken. Bovendien, terugdraaien is geen optie meer.

Wen er dus maar aan; Pauw en Witteman, Het Journaal en Tussen Kunst en Kitsch zijn voortaan te vinden op NPO1 , NPO2 of NPO3. Ter geruststelling, er verandert voor u als kijker feitelijk niks; knop 1 van de afstandsbediening blijft hetzelfde, geldt ook voor de knoppen 2, 3, 4 en de rest.

Gelukkig maar, je zou er anders nog van in de war raken op zoek naar je favoriete merk … euh programma.